Hvorfor elsker vi mærketøj?

Hvad er det egentlig der gør, at vi i den grad elsker mærketøj? Der er ingen tvivl om, at rigtigt mange tøjdesignere, der ikke nødvendigvis har det helt store brand også laver lækkert tøj, men alligevel trækkes vi mod de store brand, som vi kender og elsker. Køber vi off-brand, så er det typisk fordi vi kan spare penge på det, og ikke fordi vi synes at det er flottere tøj.

Er det snobberi? Er det for at passe ind socialt? Eller er det måske fordi vi virkelig elsker de designs, som de store brands kommer med?

 

Gode erfaringer med mærketøj

Når vi køber noget fra et specifikt brand for første gang, så er det oftest fordi vi har en forventning om, at det bliver en god oplevelse. Vi håber at det er godt tøj, der sidder perfekt og giver os selvtillid og en god fornemmelse i kroppen. Store brands er blevet så store, fordi de gang på gang har leveret varen og udgivet tøj af høj kvalitet.

Det betyder at vi som forbrugere føler os trygge og køber ind med åbent sind. Det giver ofte en meget positiv oplevelse, hvilket resulterer i at vi gerne benytter det pågældende brand igen og igen.

 

Den sociale accept

Der er ingen tvivl m, at alle gerne vil passe ind i en eller anden grad. Det er ikke mange, der frivilligt bliver outsidere og melder sig ud af fællesskabet. Det betyder dog ikke, at man skal gå i mærketøj for at passe ind, men det er jo altid rart at have fælles interesser.

Vi køber mange ting af et bestemt mærke, fordi vi føler det giver os en social accept og får os til at passe bedre ind. Det gælder indenfor alle områder. Mobiltelefoner, biler og i høj grad tøj. Men er det en skidt ting? Ikke nødvendigvis, for det hjælper os med at skabe en identitet og samler os som mennesker.

 

Loyalitet

Jo mere man køber et specifikt brand, des mere loyalitet begynder man at føle overfor det. Man ved at det er et brand, der gang på gang leverer de bedste produkter, som man føler sig god tilpas i. Hvorfor skulle man så vælge andet? Hvis man virkelig ser hamrende godt i Dolce & Gabbana, så er der jo ikke nogen grund til at skifte til et andet mærke.

Gode erfaringer får os til at ønske mere af samme slags, og det er noget man især ser i modeverdenen, hvor vi alle har vores personlige favoritter.

 

Vore personlige look

Alle brands og modehuse har deres egen identitet og sjæl, det samme gælder for os som forbrugere. Vi køber tøj, der passer til vores personlige stil. Tøj der fremhæver vores naturlige skønhed og fortrin. Det er noget, der aldrig ændrer sig, så hvorfor kæmpe imod. At have sin egen stil er i den grad med til at afgøre vore identitet og styrke vores selvværd. Betyder det, at man gerne vil gå i mærketøj, så sker der vel ikke noget ved det, uanset hvad kritikerne siger. Vil du vide mere så læs meget mere om trends og modetøj og find inspiration til din personlige stil.

 

 

 

 

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *